Tallinn loodab trammid käima panna Hiina rahaga

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sellised Hiina trammid võiksid Tallinna 
linnavalitsuse arvates mõne aasta pärast hakata sõitma kesklinna ja Lasnamäe vahel.
Sellised Hiina trammid võiksid Tallinna linnavalitsuse arvates mõne aasta pärast hakata sõitma kesklinna ja Lasnamäe vahel. Foto: Tallinna linnavalitsus

Kuna Tallinna trammiprojektile euroraha niipea loota ei ole, ajavad linnajuhid asju Hiinaga, et sealt vajalik raha saada ning hiinlaste jõul ka Lasnamäe trammiliin käima panna.



Tallinna transpordiameti juhataja Andres Harjo kinnitas, et hiljutise Hiinas käigu ajal kirjutas linnapea Edgar Savisaar küll alla kavatsuste protokollile, kuid see ei tähenda veel mingit lõplikku otsust trammiprojekti alustamiseks.

«Kogu asi on praegu ikkagi ärimudeli väljatöötamise taga,» ütles Harjo. «Hiinas lepiti kokku põhimõtteline kavatsuste protokoll, mille alusel pooled analüüsivad ja leiavad lahendusi projekti elluviimiseks.»

Harjo lisas, et siht on aga tõesti seatud nii, et 2012. aastal võiks Lasnamäe ja kesklinna vahelise trammiliini ehitamine pihta hakata.

Harjo tõdes, et rahastamise küsimus ongi kõige keerulisem. Tuleb leida sobiv investor. Hiinas tegi linnavalitsus ka vastavat eeltööd ning uuris, kas hiinlased on huvitatud investeerimisest. Läbirääkimised käisid nii Hiina arengupanga (China Development Bank) kui riigi suuri tööstusfirmasid ühendava grupiga.

«Nad näitasid küll üles huvi selle projekti rahastamiseks, kui asjad peaksid niikaugele minema,» märkis Harjo. «Esialgu on aga kõik veel lahtine.»

Prantsuse firma Systra on teinud Tallinna trammiprojekti teostatavus- ja tasuvusuuringu. See näitas, et 2006. aasta hindades läheks kogu projekt maksma umbes kolm miljardit krooni. Harjo sõnul oleks praegustes hindades maksumus tunduvalt väiksem.

Systra on välja pakkunud Lasnamäe trammitee trassi linnapoolse osa mitu varianti – nii Gonsiori tänavat pidi kui ka praeguse Tartu maantee rööbasteega ühendamist. Harjo sõnul võiks esialgu kõne alla tulla just viimane variant, kuid ka sellel on oma miinused.

Transpordiameti juhataja sõnul käis Tallinna delegatsioon Hiinas ronge ja tramme tootvas ettevõttes. Seal on valminud ka ühed maailma kiiremad rongid, mille kiirus ulatub kui 400 kilomeetrini tunnis.

Hiljuti valmisid tehases uued trammid naaberlinnale. Seega on firmal kogemused olemas. Tallinn vajaks Lasnamäe liinile esialgu umbes 30 trammikoosseisu.

Eile muutis valitsus transpordi infrastruktuuri investeeringute kava, mille järgi lisati kava põhinimekirja neli suurt projekti kogumaksumusega 800 miljonit krooni. Kolmveerand sellest rahast tuleb Euroopa Liidu struktuurifondidest. Tallinna trammiprojekti nende hulgas ei ole.

Majandusministeeriumi transpordiinvesteeringute talituse juhataja Miiko Peris ütles, et praegu sellist projekti nagu «Tallinna tramm» ei eksisteerigi. Tema sõnul räägivad linnajuhid kord trammi viimisest Lasnamäe kanalisse, kord lennujaamani või Õismäeni.

Peris ütles, et linnal oleks vaja praegusest selgemat arusaama ühistranspordivõrgu arengust. Tema sõnul ei ole Tallinna trammiprojekti tasuvusanalüüs piisavalt täpne. Eelkõige tekitab küsimusi kogu ettevõtmise maksumuse hinnang.

Peris lausus, et majandusministeerium peab vajalikuks koostada Tallinna trammi põhjalik eelprojekt. Seda oleks võimalik rahastada Euroopa Liidu ühtekuuluvusfondist, kuid linn ei ole eelprojekti koostama hakanud.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles