Kaubamaja 55. sünnipäev: Marika Kaljas, pool sajandit ametis

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Marika Kaljas.
Marika Kaljas. Foto: Tallinna Kaubamaja

Marika Kaljas on Tallinna Kaubamajas eri ametikohtadel töötanud juba viimased 50 aastat. Naine ise ütleb, et on saanud terve elu teha tööd, mida tõeliselt armastab.

Naine ütleb kohe, et ega tema tähelepanu ei armasta. Kui aga jutt läheb töö peale, siis on näha, kuidas Marika silmad särama löövad. Ka tööstress on naise sõnul temast nende aastate jooksul suure kaarega mööda läinud.

Huvitavad algusaastad

Kui üks tuttav 18-aastase Marika Kaubamajja teenindajaks tööle kutsus, ei olnud tal aimugi, et see jääb tema ainsaks töökohaks. «Kaubamajas töötamisest ei osanud ma sel ajal isegi unistada, tegu on ju alati olnud väga prestiižse kohaga,» rääkis Marika. «Ja mis seal salata, ka palgad olid keskmisest kõrgemad,» lisas ta. Marika otsustas proovikivi vastu võtta ja nii ta 1965. aastal Meestemaailma sattuski. Alguses oli tegu küll meestejalatsite osakonnaga, kuid samale osakonnale on ta truuks jäänud tänapäevani. Vahepeal viis töö Marika ka kontoripoolele müügijuhi ametisse, kuid nüüd on ta müügisaali tagasi jõudnud. «Just raskused ja vaheldusrikas töö on need, mis mind Kaubamajas nii kaua hoidnud on,» leiab ta.

Peaaegu esimesel tööpäeval sai Marikale selgeks, et siin ta tahabki töötada. Töökaaslastega saadi koguni nii hästi läbi, et naine peab neid praeguseni oma pereliikmeteks, kellega ikka ja jälle kokku tullakse ning vanu aegu meenutatakse. Oma töö algusaastate peale tagasi mõeldes leiab ta, et need olid väga huvitavad ja arendavad. Rahareform oli värskelt toimunud ning inimesed olid ostuotsuseid tehes väga ettevaatlikud. «Austria ja Inglise jalatsid olid need, mille järele ikka ja jälle tuldi. Just kaubamaja sortiment on aegade algusest inimesi köitnud,» meenutab ta.

Defitsiidiaastad

80ndad ja 90ndad on eredalt meeles just tohutu kaubapuuduse tõttu. Polnud mingi probleem müüa ligi tuhat paari kingi vaid mõne tunniga. Valikus oligi vaid üks-kaks mudelit, kuid inimeste huvi see ei kahandanud. «Tegime sageli nalja, et kui midagi käest kukkus, siis põrandat see puudutada ei jõudnudki, sest kaup krabati juba õhust kellegi ostukorvi,» jutustab Marika pöördelistest aegadest. «Need olid väga kiired ajad, nõudlus oli tohutu, aga kaubavalik kesine,» lisas ta.

Marikale on sellest ajast eredalt meelde jäänud ka sündmus, kui ühel päeval külastas kaubamaja Soome ärimees, kel oli kaasas ennenägematu ja suure müügipotentsiaaliga kaup. Kuna Marika oli silmapaistev töötaja ja ostudirektorit ei olnud parasjagu kohal, siis ta otsustaski tellimuse ise ära teha. Kui soomlane arve kokku lõi, tuli selleks umbes 100 000 krooni. «Sel ajal oli 100 000 krooni ikka üüratu summa, kuid tagasiteed enam ei olnud,» rääkis Marika. Ta otsustas riskida ja tellimuse siiski sisse anda. Järgmisel päeval läks ta mõistagi ostudirektori jutule, et oma teguviisist teada anda. Ta oli eelnevalt valmistunud, et võib-olla peab ta sel samal päeval armastatud töökohalt lahkuma. Tegelikkus oli hoopis vastupidi, kvaliteetne kaup tuli Soomest kohale ja seda saatis meeletu müügiedu. Võib öelda, et Marika pani alguse heale partnerlusele ning hiljem kujunes sellest tarnijast üks kaubamaja peamisi hankijaid.

Hea teeninduse võti

Hea teeninduse võtmeks peab Marika oskust kuulata ning tahet kliendile õigel hetkel vastu tulla. Tuleb tõdeda, et aastate jooksul on ta klientide soove õppinud peaaegu silmadest välja lugema. Just sellesama oskuse poolest on ta ka klientide seas väga hinnatud ning teinekord teretatakse isegi tänaval. Samuti peab Marika oluliseks, et teenindaja oleks eelkõige hea inimene. Ta ei pea paljuks keset kiiret tööpäeva kliendile vastu tulla ning kas või püksirihmale auke juurde teha või pintsakule nööp ette õmmelda. Kliendid hindavad Marikat ka põhjalike teadmiste poolest nii eri kaubamärkide kui ka kangaste kohta. Kõik need teadmised on ta kogunud raamatutest, ajakirjadest ja internetist. «Televiisorit meeldib mulle samuti vaadata, kuid eriline seebikate fänn ma ei ole, vaatan uudiseid ja värskemate moe-uudistega hoian end kursis Fashion TV vahendusel,» räägib Marika. Veel hoiab ta silma peal hetkel menukaima telesarja «Selfridge’i kaubamaja» tegemistel - pidi olema palju päriselulisi seoseid.

Kõigile noortele teenindajatele soovib Marika entusiasmi, uudishimu ja teotahet. Ilma nende oluliste iseloomuomadusteta ei oleks ta pool sajandit end ühel töökohal ette kujutanud. «Mõelge iga päev tööle tulles, millist teenindust sooviksite ise saada. See on kõige parem soovitus, mis sunnib pingutama ja endast kõik andma,» teatab Marika.

Kommentaar

Kamila Varvas, Kaubamaja Meestemaailma teenindusjuht

Marika on äärmiselt hea suhtleja ning silmapaistev inimene. Ta oskab kliente kuulata ning loeb nende soove justkui silmist. Nii on tal tekkinud püsikliendid, kes Kaubamaja külastades alati ka Marika järele pärivad.

Marikast teeb suurepärase teenindaja ka täpsus ja korraarmastus. Müügikeskkonnas ja laos peab alati valitsema täielik kord. Ei tasu imestada, kui laoriiuleid vaadates jääb mulje, et kaup oleks sinna justkui nööri mööda rivistatud. Ta ei pea paljuks ka teistelt korda nõuda ning vajaduse korral sellekohaseid märkusi teha. Kuid keegi ei pane talle seda pahaks, just vastupidi, Marika nõuannetest peetakse väga lugu. Ta on nende aastate jooksul olnud väga paljudele noortele teenindajatele lausa mentoriks.

Marikat saadab ka suur teadmistejanu ning uudishimu maailmas toimuva vastu. Ta jälgib huviga televiisorit, loeb raamatuid ja kasutab iga päev internetti. Ta on alati kõige värskemate uudistega kursis ja arutleb meeleldi maailmas toimuvate sündmuste üle. Interneti vahendusel on ta selgeks õppinud pea kõik Kaubamajas müüdavad kaubamärgid, et klientidele asjatundlikku ja head teenindust pakkuda. Huvitavast infost teeb ta hea meelega ülevaate ka teistele kolleegidele.

Marika üheks suuremaks tööväliseks hobiks on aiandus, tema imekena aed võiks kandideerida lausa kauneima aia tiitlile! Pereringis on Marika hinnatud lapsehoidja ning suur koduloomade armastaja. Ta planeerib hästi nii oma tööd kui ka vaba aega, tal on alati palju tegemist ja sageli toimetab ta korraga lausa mitme projekti kallal. Olgu selleks siis remont, aiaplaneerimine või hoopis midagi kolmandat.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles