Tallinna aedlinnade elanikud võivad tulevikus prügiveo eest maksta kaalu järgi

Prügivedu.

FOTO: Mihkel Maripuu

Tallinna uue jäätmekava järgi võiks aedlinnaosades, näiteks Nõmmel, sõltuda prügiveotasu prügi kaalust.

«Kaalu järgi hinna arvestamine tähendab, et nii palju, kui sa jäätmeid tekitad, nii palju ka maksad,» selgitas keskkonnaameti heakorra ja jäätmehoolde osakonna juhataja Kristjan Mark.

Et aga inimesed kaalukamaid jäätmeid hoopis kuhugi metsa alla ei viiks, võiks kaal moodustada umbes poole prügihinnast, kirjutas linnavalitsuse väljaanne Pealinn.

Mark selgitas, et laias laastus koosneb prügiveotasu pooles ulatuses veoteenusest ja teise poole moodustab jäätmete käitluse tasu. «Kui veok sõidab kohale, siis on pool kulu tehtud,» nentis ta. «Käitlemine võiks oleneda jäätmete kaalust. Selle üks eeldus on ka konteinerite märgistamine või siis automaatne fikseerimine. Lisaks tuleb panna veoki külge kaal, aga see ei ole midagi keerulist.»

Tühjendamise käigus on kohe olemas teave, kelle konteiner see on ja kui palju kaalub, selle järgi tuleb ka tasu. «Kaalu järgi tasu arvestamine võiks paremaid tulemusi näidata just eramajade piirkonnas. Ida-Euroopas ei ole seni nii tehtud ja sellepärast ongi see katseprojekt. Aga võiksime proovida,» ütles Mark.

Kuna Nõmmel ja Pirital on olemas kehtivad jäätmeveolepingud, kirjutasid jäätmekava autorid selle plaani 2021. aastani kehtiva jäätmekava perioodi lõppu. «Selle ajaga võiks asja selgemaks mõelda. Aga kunagi peab linn hakkama kontrollima prügi kogumist laiemalt. Praegu ei ole tehtud kellelegi trahvi, kui biojäätmed on pandud valesse mahutisse. Mõni trahv on tehtud selle eest, kui ehitusjäätmed on olnud kuskil mahutis,» mainis Mark. Kui veok konteinerit tühjendama tuleb, lõhuvad liiga rasked ehitusjäätmed selle ära, või siis ei jõua veok konteinerit lihtsalt üles tõsta, sel juhul tuleb see eraldi tühjaks teha. «Halvemad näited on sellised, kus Lasnamäel loobitakse ehituspraht süvamahuti põhja ja keegi peab minema alla, et see sealt välja tuua,» rääkis Mark.

Tagasi üles