Tallinna igivanad foorid peavad rahapuudusel edasi töötama

, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Valgusfooridega reguleeritud ristmik Tondi Selveri ees.
Valgusfooridega reguleeritud ristmik Tondi Selveri ees. Foto: Toomas Huik

Autojuhtides on tekitanud pahameelt, et aeg-ajalt hakkab Tallinna ühel või teisel ristmikul fooris kollane tuli vilkuma ning tekivad ummikud, kuid igivanu foore ei saa ka tänavu rahapuudusel välja vahetada.

Üks selline koht, kus viimasel ajal on sageli hommikusel tipptunnil fooris kollane tuli vilkuma hakanud, asub Tammsaare tee ja Tondi tänava ristmikul. Nördinud autojuhtide sõnul tekitab see suuri ummikuid ning loob ohtliku olukorra, sest ristmik on keeruline ja tiheda liiklusega.

Tallinnas kõiki liiklusmärke ja foore hooldava firma Signaal juhatuse esimehe Ats Tamme sõnul on Tallinna fooriristmikel veel umbes kolmkümmend 1980. aastate keskpaigast pärit kontrollerit ehk seadeldist, mis juhivad fooride tööd. Need kipuvad paratamatult ära väsima ning tõrkeid andma.

Üks niisugune kontroller töötab ka Tammsaare tee ja Tondi tänava ristmikul. Signaali mehed on viimasel ajal tõesti mitu korda hommikuti sinna ristmikule sõitnud, et foorid jälle korralikult tööle panna. Kollane tuli hakkab Tamme sõnul vilkuma kohe, kui kontroller annab tõrke.

Raha ei ole

«Me teame ju, et kontrollerid on nagu arvutid, mille tööiga ei tohiks olla pikem kui kümme aastat,» mainis Tamm.

Tallinna transpordiameti juhataja Andres Harjo kinnitas, et kahjuks ei ole ameti käesoleva aasta eelarves ühtegi eurot investeeringuteks. See tähendab, et ei saa ka igivanu kontrollereid uute vastu vahetada. Eelmisel aastal kanti 38 000 eurot hooldusraha investeeringute reale ning see võimaldas paigaldada foorid Smuuli tee ja Suur-Sõjamäe ristmikule ning jalakäijate foorid Laagna teele. Need kohad vajasid hädasti foore.

Harjo lisas, et eks kevadel tuleb vaadata, kuidas rahasid jagada, sest autode naastrehvid kraabivad linna tänavad valgetest joontest puhtaks ning kindlasti tuleb nende asendamiseks raha leida. Siis paistab, kas jääb midagi üle ka täiendavate objektide tegemiseks.

Kes aga foore tänavu märtsist hooldama hakkab, ei ole veel teada, sest Tallinna transpordiamet on välja kuulutanud kolm eraldi riigihanget, et leida firmad, kes hakkaksid pealinna tänavaid joonima ning foore ja liiklusmärke hooldama.

Seitse viimast aastat on kõiki neid töid teinud AS Signaal, kuid firma leping transpordiametiga saab veebruari lõpus otsa. Nüüd otsibki transpordiamet kolme eraldi hankega viieks aastaks uusi tegijaid.

Kolm lepingupartnerit

Tamme sõnul osaleb Signaal kõigis hangetes. Tänavate märgistamise hanke pakkumised on juba tehtud ning selles Signaal kvalifitseerus, kuid võitjat ei ole transpordiamet veel välja kuulutanud. Fooride osas on pakkumiste tegemise tähtaeg 10. veebruar, liiklusmärkide osas aga alles 28. veebruar.

«Võib täiesti nii juhtuda, et alates 1. märtsist on Tallinna transpordiametil kolm erinevat lepingupartnerit,» mainis Tamm. «Kuna hanked on lahku löödud, siis tuleb kindlasti ka pakkujaid rohkem ning teoreetiliselt peaks see tagama madalama hinna.»

Harjo sõnul korraldati tänavu kolm eraldi hanget tõesti seetõttu, et tuleks rohkem osalejaid ning saaks võimalikult soodsad pakkumised. Samamoodi oli mõni aeg tagasi käitunud ka Tartu linn ning tulemused olid head.

«Kas meie edasiseks koostööpartneriks jääb Signaal või tuleb keegi teine, see sõltub juba pakkumistest,» ütles Harjo. «Huvi on olnud päris suur, kuid fooride või muude elektrooniliste liikluskorraldusvahendite hooldamine on küllaltki eriline töö, millega iga firma hakkama ei saa. Kuna aga tegemist on rahvusvahelise hankega, siis võib pakkumisi tulla ka väljastpoolt Eestit.»
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles